Gout

Gout

Gout merupakan sejenis sakit sendi yang berpunca dari kandungan asid urik dalam darah yang tinggi. Lelaki mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk menghidapi gout. Faktor gemuk dan kekeluargaan turut memainkan peranan. Gout akan menyebabkan sakit sendi terutamanya di sendi ibu jari kaki yang bengkak dan merah. Ia seterusnya boleh menyerang sendi-sendi lain di samping boleh menyebabkan erosi pada sendi dan tumbuhnya gout tophus (bengkak pada sendi seluruh badan yang tidak sakit tapi berkekalan). Kejadian batu karang pada buah pinggang juga sering berlaku pada penghidap gout. Risiko sakit jantung turut bertambah bagi mereka.

Anda di nasihatkan menjaga pemakanan. Elakkan makanan laut, organ dalaman, daging merah, sayuran seperti kekacang dan kobis, ikan seperti ikan sardin dan bilis dan juga tapai. Minum air sekurangnya 8 gelas sehari untuk mengelakkan masalah batu karang.

Gamat mempunyai kesan penahan sakit dan lawan radang yang berupaya untuk melegakan keadaan gout. Ia meningkatkan pengaliran darah di buah pinggang dan membantu mengeluarkan asid urik dan melawaskan. Bioseed turut penting menjaga sistem usus yang mengelakkan dari penyerapan asid urik secara berlebihan. Harus diingatkan kadangkala berlaku kesan tindakbalas yang menyebabkan sakit sendi tapi selalunya hanya bertahan selama 2 atau 3 hari sahaja. Teruskan dan janganlah berhenti.

Disyorkan :

Pati Gamat Plus Vita 1 sudu besar 2 kali sehari
(Peringatan: Jika anda ada alahan pada perisa Oren, sila gunakan Pati Gamat Plus)

Bioseed 1 paket 2 kali sehari (gunakan sekurang-kurang 1 bulan)
(Makan ½ jam sebelum makan pagi dan malam dan minum air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari supaya Bioseed boleh bertindak dengan baik)

Minyak Linimen disembur pada sendi yang bengkak

Krim Urut eMas boleh juga disapu di tempat yg bengkak dan sakit tapi jangan diurut

0 Comments:

Post a Comment