Batuk Berpanjangan

Batuk yang sukar untuk hilang, jika tiada demam, boleh dikategorikan dalam kes batuk hipersensitif (lihat asthma). Batuk ini kerap berlaku waktu malam dan awal subuh disertai dengan pengeluaran kahak yang banyak. Kerongkong akan kerap merasa gatal dan perit. Jika disertai demam, eloklah menjalani pemeriksaan doktor dan X-ray. Dinasihatkan juga untuk minum air suam yang banyak. Ais, makanan sejuk dan buahan dielakkan sementara. Perbuatan merokok juga mesti dihentikan. Kesan alahan disebabkan pekerjaan contohnya cikgu yang sentiasa terhidu habuk kapur tulis, pekerja konkrit yang terdedah kepada habuk simen juga mesti diberi perhatian.

Gamat membantu melegakan rasa gatal dan radang pada tekak dan saluran pernafasan. Ia juga boleh membantu keadaan alahan dan lelah. C3 Spirulina juga memiliki kesan seolah anti histamina yang membantu menghindari masalah gatal-gatal tekak dan melegakan batuk.

Disyorkan :

Pati Gamat Plus / Vita 1 sudu besar 2 kali sehari
(Elok dimakan 1/2 jam selepas Bioseed)

Bioseed juga dapat membantu
(Makan 1/2 jam sebelum makan dan minum air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari supaya Bioseed boleh bertindak dengan baik)

C3 Spirulina 1 sudu besar 3 kali sehari
(1 sudu besar dibancuh dengan segelas air kosong - bergantung kepada tahap kepekatan yang diingini)

0 Comments:

Post a Comment