Thrombophlebitis

Ini adalah keadaan di mana berlaku radang pada salurdarah yang tidak lancar seperti varicose vein yang mana berlaku ketulan darah beku. Ia juga sering di kaitkan dengan wanita hamil atau selepas bersalin (1%) dan keadaan di mana badan berada dalam keadaan diam yang lama (seperti menaiki pesawat > 20 jam). Komplikasi boleh timbul jika ketulan darah beku tadi masuk ke aliran darah dan pergi ke saluran darah kecil di jantung atau otak menyebabkan sakit jantung atau stroke. Rawatan selalunya dengan membalut bahagian yang mempunyai vena varikos dengan stokin khas dan mengangkat kaki supaya membantu pengaliran darah semula ke jantung. Ubat NSAID seperti Ponstan juga di beri.

Gamat mempunyai kesan melancarkan pengaliran darah dan menipiskan darah (thrombolytic) yang mana seeloknya di amalkan supaya dapat mencegah keadaan tersebut berlaku. Kesan penahan sakit dan menguatkan salurdarah juga membantu. Kesan pegaga juga boleh membantu ke arah kekuatan salurdarah (kesan venotonik) dan mengatasi vena varikosa yang merupakan penyebab thrombophlebitis tersebut.

Disyorkan :

Pati Gamat Plus Vita 1 sudu besar 2 kali sehari
(Peringatan: Jika anda ada alahan pada perisa Oren, sila gunakan Pati Gamat Plus)
(Elok dimakan 1/2 jam selepas Bioseed)

Bioseed (optional) 1 paket sehari
(Makan 1/2 jam sebelum makan dan minum air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari supaya Bioseed boleh bertindak dengan baik)


G-Cafe Pegaga 3-4 cawan sehari

Krim Urut eMas di urut lembut bila perlu

0 Comments:

Post a Comment