Assalamualaikum...

Ermmm hari ni saya nak share satu lagi masakan yang baru menjadi kegemaranku. Sebelum-sebelum ni saya tak pernah makan pun. Lepas berkahwin... maklum aje hubby orang nogori.. pas gi sana... banyaklah masakan ni boleh saya jumpa. Tapi ini bukan rendang ayam.. tapi Gulai Daging Salai. Kalau kat utara dia panggil masak lemak cili api daging salai.

First time saya rasa... mak oii sodap rupenya.. hihhii. pastu setiap kali balik sana mesti suruh hubby beli daging salai kat pekan ahad. Pastu siap tapau bawa balik umah lagi... hihihihi.

Cuma satu la.. harga daging kering ni agak mahal juga. Sekilo RM30... so kalau nak jimat beli daging basah dan salai sendiri...


Bahan-bahannya:

1 kilo daging kering
RM4 santan
Cili padi... agaklah nak pedas camner
Kunyit hidup
Garam secukup rasa
Daun asam gelugor @ belimbing buloh
Air ikut suka ar

Cara membuatnya:

1. Daging kering dipotong nipis-nipis.

2. Tumbuk cili padi dan kunyit.

3. Rebus daging dengan bahan tumbuk bersama air. Rebus hingga daging empuk.

4. Setelah daging empuk, masukkan santan dan garam. Kacau..

5. Kalau guna daun asam gelugor.. ramas daun yang diracik halus dengan garam hingga lecur. Kemudian bilaskan.

6. Setelah mendidih masukkan daun asam gelugor atau belimbing buloh.

7. Setelah rasa garam memuaskan... tutup ar api.. leh dihidangkan..

8. Gitu lah rasanya.. sebab saya ni pun bukan orang nogori.. hihihii

Selamat mencuba... pasti tak nyesal...

0 Comments:

Post a Comment