Haaaa ini satu lagi makanan kegemaran saya, hubby dan anak-anak. Boleh kata kerap jugalah saya buat. Setiap kali ada ulangtahun dalam rumah mesti saya akan buat..

Mesti dah boleh agakkan... Resepi tu ialah Kek Coklat. Resepi ni saya dapat dari kakak. Saya cuba buat... alhamdulillah jadi. Tapi tuan punya resepi ni buat lagi sedap... hihihi. Saya buat kek ni guna kukus.. tapi tuan punya resepi bakar. So, rasa dia ada beza la skit.

Saya akan cuba buat makanan yang anak saya suka makan. Saya tak kisah kalau orang lain kata tak sedap... janji anak-anak kata sedap... hahahaha.


Bahan-bahannya:

Bahan A
250g Butter
2 Cawan Gula Halus
6 Biji Telur
1 Sudu Teh Esen Vanila
2 Cawan Tepung Kek

Bahan B
1 Cawan Serbuk Van Houten
1 Cawan Air
1/2 Cawan Gula

Cara membuatnya:

Bahan B. Campurkan semua. Masak dengan api perlahan. Biar sejuk baru di campur.

1. Pukul butter dan gula halus hingga kembang kemudian masukkan telur.

2. Pukul hingga kembang juga kemudian masukkan esen vanila.

3. Masukkan tepung kek berselang seli dengan bahan B.

4. Sapukan sedikit marjerin di atas loyang. Kemudian tuang adunan.

5. Sebelum di kukus, tutup loyang dengan aluminium foil.

6. Kukus selama 45 hingga 1 jam.

Topping

200g Coklat Masak
1/2 Cawan Gula Ising
1/2 Cawan Susu Cair
Sedikit Minyak untuk mengkilatkan kek.

Masakkan semua bahan tersebut di atas api yang perlahan. Setelah kek masak bolehlah disapukan di atas kek. Kemudian taburkan coklat rice di atasnya sebagai hiasan.

Selamat mencuba....

0 Comments:

Post a Comment